Jak się zabrać za docenianie?

Szefowie działów, kierownicy, dyrektorzy i prowadzący firmy wzięli udział w warsztatach „Jak zaangażować pracowników, by związali się z Twoją firmą na dłużej. Siła doceniania czyli o sztuce dawania feedbacku”.
Spotkanie zorganizował Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, a warsztat poprowadzili Iwona Grochowska, CEO Nais oraz Rafał Głowala, Business Development Partner w Nais.
Po dawce wiedzy i liczb:

  • że niezaangażowani pracownicy gorzej pracują
  • że docenienie od bezpośredniego szefa działa 300 proc. silniej niż inne uznanie od firmy
  • że ludzie chcą pracować w firmach, w których coś znaczą
  • że pensja w pewnym momencie nie stanowi o tym, czy lubimy daną pracę
    przyszedł czas na pracę warsztatową: w pojedynkę oraz w grupach.
Iwona Grochowska i Rafał Głowala z Nais podczas warsztatu
Iwona Grochowska i Rafał Głowala z Nais podczas warsztatu

Pracownicy Nais dzielili się wiedzą o danych światowych i ogólnopolskich, dotyczących motywacji, zaangażowania i doceniania oraz trendów w tym obszarze i przede wszystkim doświadczeniem z pracy z klientami.
Nais to aplikacja, z którą można budować zaangażowanie doceniając i nagradzając pracowników oraz integrować zespoły. Nasze rozwiązanie to przede wszystkim moduły do: nagradzania pracowników, integracji zespołu, zrzutek pracowników, czy obsługi ZFŚS.
Nais to narzędzie, w którym pracownik i cała firma może korzystać ze spersonalizowanej komunikacji. Dzięki nam pracodawca może też pokazać swoim pracownikom, ile pieniędzy otrzymują w pensji i poza nią korzystając z rozwiązania Total Rewards. Z Nais można korzystać niezależnie od tego, czy jest się w małej czy dużej firmie.
Co okazało się po kilku rundach pracy warsztatowej i serii pytań oraz odpowiedzi, na które zebrani menedżerowie sobie odpowiadali? Że trudno szefom odpowiedzieć twierdząco na pytania:
1. Wiem, w jakim kierunku chce się rozwijać mój każdy pracownik i wspieram ich w realizacji tych planów.
2. Potrafię znaleźć czas na rozmowę z każdym moim pracownikiem niezależnie od tego, kto inicjuje rozmowę.
Wydaje się, że rozmowa z pracownikiem to coś naturalnego, zwykłego. Tymczasem zdarza się, że w natłoku zadań, zapominamy zwrócić na coś uwagę, pochwalić, docenić. A od tego zależy między innymi, czy pracownik zwiąże się z firmą na dłużej.
Główne wyzwania, z jakimi chcieli się rozprawić na warsztacie zebrani menedżerowie dotyczyły tego, jak: motywować pracowników poza pensję, co można zrobić, by byli zaangażowanie, jak pobudzić ich do osobistej aktywności, chęci rozwoju, a nie bezpiecznym tkwieniu w jednym miejscu, czy dziale.

Okazało się, że dla większości szefów wyzwaniem dzisiejszych czasów jest znalezienie czasu na rozmowę z każdym pracownikiem oraz znalezienie rozwiązania problemu, z którym przychodzi pracownik. Nie zawsze jest to coś, co da się rozwiązać, a nie chcemy – jako szefowie – zostawiać pracownika w poczuciu, że nie jest ważna jego sprawa.

Bezpośredni szef najważniejszy
– Ważne jest, żebyście przypatrzyli się swojemu zespołowi, wiedzieli, co ludzi motywuje, każdego z osobna, co mu przeszkadza w pracy, a co lubi – mówiła Iwona Grochowska, CEO Nais. – Takie poznanie zespołu bliżej i siebie jednocześnie pozwala potem lepiej pracować, a co za tym idzie osiągać postawione cele.

– To wy, jako bezpośredni szefowie jesteście najważniejsi dla pracowników i to od was zależy, jakie standardu oczekujecie i jak chcielibyście, żeby ludzie pracowali. Mówcie im to i nie zapominajcie doceniać – dodawała Iwona Grochowska.

Doceniać, czyli dawać umiejętnie i skutecznie informację zwrotną. Rafał Głowala, Business Development Manager z Nais poprosił zebranych, by w grupach wypracowali odpowiedzi na trzy pytania: Co przeszkadza w dawaniu feedbacku? Co pomaga w jego przekazywaniu? Jak dawać feedback skutecznie?
Jakie otrzymaliśmy wnioski?

1. Co przeszkadza w dawaniu feedbacku?

strach przed reakcją szefa
wątpliwości, czy mam rację
niewiedza na temat poruszanego tematu
nieznajomość oczekiwań i zadań
zbytnia zażyłość

2. Co pomaga w dawaniu feedbacku?

poczucie bezpieczeństwa w relacji
pewność siebie
świadomość potrzeby – co naprawdę chcemy przekazać
umówienie spotkania, zgoda, co do jego przebiegu i zasad
przygotowanie do rozmowy
znajomość mocnych i słabych stron pracownika

To jak w takim razie dawać skuteczny feedback?
– Feedback to ma być rozwojowa rozmowa – mówi Iwona Grochowska, CEO Nais. – Ludzie potrzebują informacji, czy się rozwijają, w jakim miejscu są w pracy, a to jest najprostsze i najtańsze narzędzie do doceniania i angażowania pracowników.
Trzeba to robić szybko, niedługo po tym, o czym chcemy powiedzieć, konkretnie i tak, żeby pracownik chciał poprawić rzeczy, na które zwróciliśmy uwagę i cieszył się z pochwał, które otrzymał.

Podobał ci się ten artykuł? Podziel się nim używając hashtaga #WeAreNais