Ile pracownicy otrzymują na święta?

W tym roku firmy przeznaczą więcej pieniędzy niż rok temu na inicjatywy pracownicze związane ze świętami – wynika z 40. edycji badania „Plany Pracodawców” Instytutu Badawczego Randstad. Co piąty przedsiębiorca na święta planuje wydać ponad 500 zł w przeliczeniu na jednego pracownika.

Wyniki badania zaprezentowano w Centrum Prasowym PAP. Przedstawiał je Mateusz Żydek z Randstad, a komentowały Monika Fedorczuk, ekspert rynku pracy Konfederacji Lewiatan oraz Iwona Grochowska, CEO Nais.
Pracodawcy wskazali w badaniu, że szykują się na spowolnienie gospodarcze. Prawie co piąte – 24 proc. przedsiębiorstw – spodziewa się recesji. Tak duży odsetek obserwowany był ostatnio w 2016 r. Obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej kraju spada wraz ze wzrostem wielkości firmy. Poprawy kondycji gospodarki spodziewa się tylko 15 proc. firm.
Co do planów pracodawców, jeśli chodzi o zatrudnienie, są one o wiele bardziej pesymistyczne niż jeszcze pół roku temu. Do poziomu 24 proc. (spadek o 15 pkt procentowych) spadł odsetek firm, które deklarują zwiększenie zatrudnienia w ciągu najbliższego półrocza. 62 proc. pracodawców chce utrzymać zatrudnienie na dotychczasowym poziomie. Znacznie większy jest też odsetek przedsiębiorstw, które zamierzają zwalniać (11 proc.). W analogicznym okresie ubiegłego roku z takim zamiarem nosiło się zaledwie 4 proc. pracodawców.
– Nie sposób dziś dokładnie ocenić, jak będzie przebiegać to spowolnienie gospodarcze, ale widać dużą presję płacową związaną z podwyższeniem płacy minimalnej – komentowała Monika Fedorczuk, ekspert Lewiatana.
Co drugi pracodawca deklaruje podwyżki w 2020 roku, które prawdopodobnie wynikają z konieczności związanej ze wzrostem płacy minimalnej.
A jeszcze w tym roku firmy przygotowały dla pracowników różne atrakcje związane ze świętami Bożego Narodzenia.

Często to organizacja firmowych wigilii, czy przekazanie bonusów lub premii świątecznych.

– Warto wiedzieć, że część tych prezentów to po prostu dystrybucja budżetu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a premie kwartalne związane są z wynikiem finansowym – wskazywała Iwona Grochowska, CEO Nais.
Podkreślała, że to dobrze, że szefowie doceniają pracowników w święta, ale warto, by robili to częściej i bardziej efektywnie. Świąteczne bonusy mogą zostać przyjęte jako coś, co „było zawsze” i „się należy”.
Aż 8 na 10 pytanych w badaniu Randstad firm zamierza przekazać coś pracownikom. Wiele firm łączy aktywności, np. przyznaje bonusy i organizuje wigilie. Aż 22 proc. firm chce zorganizować trzy atrakcje świąteczne: spotkanie, bonusy i jeszcze zachęci bądź włączy pracowników do akcji charytatywnej.

  • 47 proc. firm zorganizuje spotkanie wigilijne dla wszystkich
  • 34 proc. firm przekaże premie okolicznościowe
  • 26 proc. firm ufunduje bony podarunkowe
  • 22 proc. firm przygotuje upominki dla pracowników lub ich rodzin
  • 18 proc. firm weźmie udział w akcji charytatywnej

Ponad połowa firm wyda na świąteczne bonusy do 300 zł na jednego pracownika. Aż 20 proc. pracodawców deklaruje wydać ponad 500 zł.

– W praktyce w naszej aplikacji Nais pracodawcy przeznaczają od 100 do 150 zł na jednego pracownika – porównała wyniki Iwona Grochowska, CEO Nais.
Zwróciła też uwagę na dwa trendy, które widać w aplikacji związane z okresem świątecznym.
Po pierwsze wzrost akcji charytatywnych – i  to nie organizowanych i nie wskazywanych przez pracodawcę. – Pracownicy często sami wybierają lub organizują się wokół jakiejś sprawy i korzystając z funkcji Zrzutka w Nais zbierają pieniądze na szczytny cel – dodaje Iwona Grochowska.
Drugim, zauważalnym trendem w Nais, jest organizowanie spotkań wigilijnych – nie jako tradycyjnych kolacji z barszczem i pierogami w restauracjach, a raczej jako wspólny czas dla zespołu. Są wyjścia do kręgielni, czy w inne miejscach z atrakcjami integrującymi pracowników. Odchodzi się też od dużych wigilii – spotkań pracowników z całej firmy na rzecz spotkań bezpośrednich menedżerów ze swoimi zespołami.

Ogłoszenie wyników badania Randstad w Centrum Konferencyjnym PAP

Ogłoszenie wyników badania Randstad
w Centrum Konferencyjnym PAP

 

 

 

 

 

 

Badanie Plany Pracodawców 40. edycja Instytut Badawczy Randstad przeprowadził w dniach 8 października – 7 listopada br. na 1000 firmach.

 

 

Podobał ci się ten artykuł? Podziel się nim używając hashtaga #WeAreNais