bool(true)
Blog

Czy docenianie pracowników działa? Sprawdzaj na bieżąco, czyli Nais Insights i Nais Badania w akcji.

W dyskusjach na temat doceniania w pracy pojawia się wiele obiekcji, począwszy od tej czy aby na pewno to jest dla nas przez czyja to odpowiedzialność, skończywszy na powątpiewaniu czy to w ogóle działa. I dzisiaj chciałabym poruszyć ten ostatni wątek. 

Zamiast ulegać stereotypom w myśleniu, że całe to docenianie to taka zabawna interakcja w zespole, warto przyjrzeć się zjawisku starannie. Dotyczy to zresztą nie tylko doceniania, ale w ogóle korzystania z aplikacji takich jak Nais i sprawdzania jaki jest poziom zainteresowania pracowników i zaangażowania w samej aplikacji. 

Po pierwsze, sprawdź stan wyjściowy.

A może już to wiesz? 

Czy ludzie w Twoim zespole czują się docenieni?

Czy ten temat jest dla nich ważny? 

Czego im brakuje w tym wymiarze? 

Czy deklarują, że czują się zaangażowani w pracę? 

Jeśli robisz regularne badania zaangażowania i satysfakcji, wiesz to. Jeśli nie, warto zacząć. To wymaga dojrzałości i  odwagi, bo jeśli wyniki nie będą satysfakcjonujące, trzeba będzie zająć jakieś stanowisko w tej sprawie i podjąć  działania. Im szybciej zaczniesz to robić, tym szybciej będziesz mógł reagować i wprowadzać zmiany. Będziesz przy tym opierać się na faktach. 

W Nais możesz uruchomić badanie pulse check, które pozwoli Ci szybko zorientować się “co się dzieje”. Jeśli wolisz, możesz skorzystać z badania eNPS i jego pogłębienia. Powtarzając je, będziesz na bieżąco analizował zmiany, także te w zakresie doceniania. 

Nais umożliwia docenianie na kilka sposobów: 

  • Informację doceniającą może przekazać szef pracownikowi. Może to zrobić, używając właściwego (czytaj: dopasowanego do pracownika języka doceniania) 
  • Uznanie pracownicy mogą sobie przekazywać wzajemnie pracownicy – to system peer to peer – tu może być na poważnie i na wesoło. 
  • Podziękować może też pracownik szefowi, bo i on przecież potrzebuje, aby jego praca była doceniana. 
  • Doceniać może także “firma”, prezes, pokazując publicznie, że temat jest ważny dla organizacji i wspierany przez nią. 

Zanim jednak gen doceniania zacznie się w twoim zespole rozprzestrzeniać za pomocą aplikacji Nais, warto zastanowić się, po czym poznasz, że to działa. Możesz opierać się na tym, co ludzie mówią albo na tym, co ci się wydaje. Możesz też jednak oprzeć się na faktach. Pomagamy zdefiniować KPI’s związane z kulturą doceniania i rozwijać je w miarę jak organizacja uczy się dobrych nawyków.  Gdy już wiesz, co śledzić, możesz korzystać z Nais Insights – to moduł, który na bieżąco pozwala analizować aktywność menedżerów i pracowników w tym zakresie. 

Będziesz na bieżąco mógł śledzić jak dużo ludzi tworzy kulturę, uczestnicząc aktywnie w docenianiu. Sprawdzisz jak się mają firmowe wartości i na ile znajdują odzwierciedlenie w tym, za co doceniają się ludzie. Przekonasz się jak aktywni są menedżerowie w tym zakresie. Porównasz kobiety i mężczyzn, bo może w twoim zespole te dwie grupy różnią się w tym czy i jak doceniają pracowników i swoich kolegów z zespołu. Wreszcie, będziesz mógł ponownie zorganizować badanie pulse check lub eNPS, żeby sprawdzić czy puls twojego zespołu bije choć trochę inaczej. 

Praca z kulturą doceniania to zadanie dla długodystansowców, zajmuje całe miesiące i lata. Warto od początku uzbroić się w dane i na nich opierać swoje decyzje. 

W Nais wiedza dostępna jest online. 

Można u nas także monitorować zaangażowanie pracowników w samej aplikacji, znacznie szerzej niż w zakresie doceniania. Od początku będziesz miał dostępne dane, ilu pracowników już przyjęło zaproszenie do udziału w programie, ilu z nich dostało zasilenia z funduszu socjalnego, ilu zostało nagrodzonych z innego budżetu. Jak na talerzu zobaczysz średnią wartość zasilenia i nagrody. Sprawdzisz też jak pracownicy wydają środki w marketplace: czy robią to od razu, czy gromadzą “oszczędzając” na większe zakupy. I wreszcie sprawdzisz jaki typ ofert i benefitów jest popularny w twoim zespole. Bardzo często, decydując się na kafeterię, firmy oczekują dostępności tysięcy ofert tymczasem pracownicy zwykle wybierają 10-15 z nich. Jak kształtuje się TOP 5 w twojej firmie, czy zmienia się z czasem – to także wiedza dostępna w nais Insigths, możesz ją wykorzystać, planując inne działania adresowane do zepołu. 

Zgromadź wszystko w jednej aplikacji: kafeteria z benefitami, docenianie i nagradzanie, wyzwania (nie tylko sportowe) i wreszcie wsparcie psychologiczne – to wszystko pracuje na to jak czują się w firmie pracownicy. 

A to czy są zaangażowani możesz sprawdzać regularnie badaniami pulse check i eNPS. 

Zapraszamy, 

For better workplace